Thursday, September 27, 2007

Tudung Menghambat Kemajuan? Kolot?

Seorang teman ku yang bertubuh seksi dengan sinis meluahkan "I tak suka kena bungkus-bungkus. Rimas". Pedih telinga dengar. Sedangkan dia seorang wanita Melayu yang beragama Islam.

Seorang lagi teman istihar "I akan pakai tudung at my own time. Bila i dah ready." Bila agaknya ya? Seolah-olah dah ada perjanjian umurnya akan dipanjangkan sampai saat dia ready.

Seorang pelangan beragama lain berkata " I thought Muslim women only need to wear tudung when they get married. My Muslim colleague told me that she wears tudung because of her husband". Sekiranya tak bernikah, kalau jodoh dah tak ada, tak pakai tudung lah. Atau kalau bercerai , tak ada suami lagi yang suruh, boleh tanggal tudung gitu?

Begitulah kekeliruan-kekeliruan yang berkisar tentang tudung. Beberapa tahun dahulu, seorang penulis di ST begitu berani meluahkan pendapatnya sendiri. Dia rasakan keperluan memakai tudung adalah pilihan peribadi "personal choice" dan tidak boleh dipaksa. Dia tambah Islam tidak memberatkan penganutnya dengan peraturan-peraturan agama. Keperluan mengikut kemampuan.

Hmm, mengapa tak mampu masuk university, sanggup berhutang, ambil student loan sampai puluhan ribu? Emak bapak kena berkorban sekadar nak kejar segolong ijazah yang tidak menjanjikan kebahgiaan? Mengapa memaksa diri melebihi kemampuan sekadar mengejar karier? Islam tak suruh pun berkorban melebihi kemampuan untuk segulung ijazah? Mengapa ada double standard? Untuk urusan dunia bermati-matian tapi untuk urusan agama boleh negotiate?

Macam-macam alasan yang boleh diberikan. Yang pelik-pelik pun ada. Ibu bapa yang tidak menggalakkan anak gadis pakai tudung sebab takut sukar cari pekerjaan atau takut jadi anak dara tua. Seorang teman diminta suaminya menanggalkan tudung ketika menghadiri majlis korporate syarikat tempat kerjanya. Sang suami malu tanggapan rakan-rakan sekerjanya sekiranya istrinya tidak kelihatan "semoden" istri-istri mereka.

Ku kenang balik saat aku mula bertudung. Pada usia ku awal dua puluhan, aku tak terfikir pun nak pakai tudung. Masa tu tak ramai yang bertudung. Aku pun tak tahu tudung itu diwajibkan. Kerana minatku pada aktiviti lasak seperti memanjat gunung, hiking, backpacking, dll, aku sering bergaul dengan lebih ramai lelaki dan beberapa teman wanita. Sama juga macam orang muda lain, kami juga suka lepak di Orchard, naik motor ke Msia tapi kami tetap solat.

Setelah bapaku meninggal dunia, aku telah mengikuti kuliah agama di Pergas. Ramai teman-teman ku juga belajar sama. Di tahun pertama, Ust TM Fouzy telah mengenalkan aku pada batas-batas aurat. Beliau mengajar ciri-ciri tudung yang bertepatan dengan syariat.

Aku dan teman-teman telah buat keputusan mengenakan tudung atas dasar kefahaman. Bagus juga punya kawan sehati. Peer group pressure sangat membantu. Kami juga mula meletakkan batas pergaulan kerana sudah faham.

Di tempat kerja ku, hari pertama aku memakai tudung menjadi satu test. Aku satu-satunya staff melayu. Tugas ku sebagai software developer/analyst. Kalau sebelumnya aku seorang pekerja A*, ramai rakan-rakan sekerja termasuk supervisor ku yang bimbang samada tudung ku akan menjejas prestasi cemerlang ku sebelum ini.

Aku sedar tanggapan mereka. Aku perlu buktikan output ku tidak terjejas. Yang ditutup kepala ku dan leher serta dadaku. Minda ku tidak. Kreativiti ku tidak. Tetap bebas.


Kepada mereka yang berniat nak pakai tudung, janganlah bimbang. Rezeki sudah ditetapkan oleh Allah s.w.t. Kita tidak perlu fikirkan sangat tentang reaksi orang lain lebih-lebih lagi orang yang tidak diberi hidayah. Kena tanamkan keyakinan yang bila kita bertudung kerana hendak mempertahankan hukum Allah, kita akan diberi ganjaran berlipat ganda sebagai imbalan dari usaha kita itu. Itu janji Allah.

No comments: