Tuesday, September 25, 2007

Falsafah tudung - versi ku sendiri

Sepanjang minggu ini sudah tiga kali aku perlu menjawab persoalan tentang mengapa wanita Islam ada yang bertudung dan ada yang tidak bertudung. Tugas ku berurusan dengan wanita dari berbagai bangsa dan ugama. Hampir setiap pelanggan baru aku akan bertanya soalan yang serupa. Lebih-lebih lagi rata-rata mereka adalah golongan professional dan punya rakan kerja atau kenalan yang tidak mengenakan tudung. Jenuh juga menjawabnya.

Selalunya, aku akan beri mereka dua pilihan - samada nak jawapan yang mudah seperti FAQ atau falsafah disebalik pemakaian tudung. Mereka sering minta kedua-duanya sekali. Aku yakin ramai juga wanita Melayu yang tidak tahu menjawab soalan ini melainkan secara FAQ.

Jawapan secara FAQ tentulah kerana Allah s.w.t perintahkan. Tapi selalunya, jawapan ini tidak memuaskan hati pelanggan ku yang lebih educated. Mereka akan tanya balik, kalau sudah diperintahkan, mengapa ada wanita yang tidak mahu bertudung dan ada pula kata yang mereka modern Muslim dan tak perlu pakai tudung.

Terpaksa lah aku terangkan lebih detail lagi dan memberi falsafah sebaliknya. Aku selalu mulakan dengan beberapa soalan kepada mereka dahulu seperti
a) Why so many women are unhappy about themselves
b) Why are most women so insecured that they are always trying to change something about themselves ie their appearance, body, breast, legs, etc
c) Why are the cosmetic and fashion industries the top earners
d) Why women are spending more money on cosmetic than anything else.
e) Why is it so difficult to find a woman who is confident with herself and what she has without having to cover herself with war-paint.
f) Why are women so desperate to show their assets - cleavage between the breast and the bottom cheeks, belly buttons, and practically, every part of their bodies?
g) Why are women their own worst enemy

The answer to all that is MEN. Men made women so insecured. Men made women feel unhappy with themselves. Men made women bare all. Men made women spend so much money on cosmetic. Most top fashion-designers are men who dictate what women should wear. Men made women feel that they are a piece that are being assess all the time.

So much of women liberation movements. Woman has never feel so insecure as they are now.

Zahirnya, wanita kelihatan seperti sudah mencapai satu tahap yang boleh dibanggakan. Tapi, hakikatnya, wanita seperti diperbodoh-bodohkan dan menjadi mangsa kepada nafsu sendiri. Mereka lebih menjadi hamba dari dimerdekakan. Hamba kepada perasaan rendah diri. Hamba kepada produk-produk kecantikan. Hamba kepada pereka-pereka fashion.

Kalau dahulu, wanita cukup dengan lipstick dan make-up. Sekarang, tambah botox, cosmetic surgery, facial reconstruction. Yang terbaru, tambah eye lashes implant seperti Umi Aida. Lepas ini tak tahu apa pula. Kalau dahulu cukup dengan aerobic, dieting dan manicure/pedicure, sekarang perlu liposuction yang memerlukan belanja beribu. breast reconstruction, vaginal reconstruction dan macam-macam. Entah apa-apa lagi yang wanita akan lakukan demi menarik perhatian kaum lelaki.

Saya selalu katakan pada pelanggan saya, tudung liberate a woman. Tudung make a woman feel free from all demands to appear attractive except to her husband. Tudung give woman the freedom to do the things that she is suppose to do and not invest too much time and money on tyring to artificially "enhance" God's works.

Katakan kalau semua wanita bertudung dan kelihatan hampir serupa (tudung yang mengikut seperti yang dianjurkan oleh Islam dan bukan fesyen statement), lelaki tidak perlu beri perhatian kepada mereka. Lelaki juga mampu menumpukan kepada tugas-tugas asasi mereka. Wanita tidak perlu cemburu kepada wanita lain sebab dia tidak perlu bersaing untuk merebut sijejaka. Wanita rasa bebas dan merasa yakin kerana suami-suami mereka sudah tentu tidak mudah tergoda dengan wanita-wanita lain.

Lebih-lebih lagi jika semua wanita berpudah. Lebih hebat lagi. Setiap lelaki akan merasakan istrinya lah wanita yang tercantik dalam dunia kerana dia tidak boleh buat perbandingan dengan wanita lain sebab tidak pernah melihat wanita lain. Kan senang itu.

Selalunya, pelanggan ku juga tanya apa pandangan aku tentang wanita yang tidak bertudung? Jawapan ku, aku tidak berhak mengkritik mereka sebab peraturan memakai tudung bukan dibuat oleh aku tapi oleh Allah s.w.t. Jadi, mereka perlulah jawab dengan Allah dan bukan dengan aku. Tapi, aku nasihatkan kalau wanita yang tidak bertudung sekadar memberi alasan belum bersedia walaupun tahu bertudung itu wajib, masih boleh diterima alasannya. Hanya dia perlu sediakan dirinya untuk memikul penalty kerana kegagalannya. Tapi bagi wanita yang mengatakan tudung bukan sebahgian dari perintah agama, ertinya, dia telah meremehkan perintah Allah dan boleh dianggap terkeluar dari agama.

Aku selalu memberi contoh, sesaorng yang ingin menjadi doktor dan ingin diiktiraf sebagai doktor, perlu mengambil beberapa mata pelajaran wajib dan beberapa pelajaran elektif semasa kuliah. Dia tidak boleh bertemu dengan Dean dan beritahu yang dia hanya ingin mengambil matapelajaran tertentu dan meninggalkan mana yang dia tidak berminat. Sudah tentu, Dean akan menolak permohonannya untuk jadi doktor dan dia tidak akan diiktiraf sebagai doktor.

Kalau nak jadi petugas dunia pun ada peraturan, sapa lagi untuk jadi petugas Allah. Semua agama di dunia juga punya peraturan yang perlu diterima sebelum dirinya diterima menjadi pengikut. Tidak boleh sesuka hati menolak dan memilih mana yang disukainya. Ini juga yang Al-Quran tegur. Jangan pilih separuh dan tinggalkan separuh kerana tidak sesuai dengan nafsu.

No comments: