Friday, September 28, 2007

Mengapa Malas Belajar?

Beberapa hari lepas aku bertemu dengan satu website untuk anak-anak Melayu. Aku terbaca satu artikel. Ia berkisar tentang seorang pelajar universiti yang mengeluh tentang kursus yang sedang diikutinya. Dia juga meluahkan kebosanan dan tekanan yang dihadapinya kerana sering merasa tidak punya masa untuk berkawan, berhibur dan asyik terkejar-kejar untuk menghabiskan tugasan dan exam.

Response dari forum pembaca pula berbagai. Banyak yang menyokong dan ada juga yang menentang. Ramai yang mengatakan pendidikan universiti tidak menjaminkan masa depan. Ada yang beri pandangan orang yang tidak berpendidikan universiti pun ramai yang lebih berjaya dan kaya. Ada pula yang sampuk, sikap orang-orang yang berkelulusan tinggi yang tidak disenangi dan gadis-gadis serta ibu-bapa yang lebih suka bermenantukan lulusan tinggi.

Hmm, membaca komen-komen yang dikirimkan buat aku termenung. Apa yang buat aku terkesan ialah nada yang dapat aku kesan yang menunjukan ketidak matangan serta kekeliruan yang begitu menyeluruh. Komen-komen yang diterima sebegitu banyak sehingga melebihi 15 pages. Tapi, semuanya aku rasa datang dari peringkat umur yang hampir sebaya iaitu diantara 20 - 35 tahun.

Sedih juga. Inilah generasi yang diharapkan untuk menebus maruah bangsa Melayu/Islam yang selama ini begitu diinjak-injak. Inilah bakal-bakal pemimpin harapan bangsa dan ugama. Tapi kalau beginilah sikap mereka, rasa nya sukar nak membayangkan apa juga kejayaan. Awal-awal lagi sudah menyerah kalah. Ibaratkan, kalau dalam tentera, baru diperingkat akademi, belum lagi perlu ke perbatasan untuk menentang musuh.

Apa yang sudah terjadi dengan anak-anak bangsa ku? Apa yang sudah dilakukan oleh ibu-bapa mereka dan generasi sebelum aku? Mengapa begitu lemah sekali jiwa mereka. Begitu cengeng dan begitu jiwang sekali? Tiada sedikit pun semangat perjuangan dalam diri mereka. Tiada setitik pun keinginan untuk membela agama dan bangsa. Tiada sekelumit pun kebanggaan menjadi orang Melayu yang beragama Islam.


Yang jelas, matlamat mereka menuntut ilmu sangat sempit. Sekadar mendapatkan tiket untuk hidup mewah, berjawatan tinggi dan mendapat sanjungan serta pujian. Nilai ilmu itu sendiri tidak diberi perhatian. Allah meletakan orang yang berilmu dikedudukan yang sangat tinggi tapi bagi mereka itu semua tidak penting. Mereka akan graduate setelah mendapat pendidikan universti untuk bidang tertentu saja sedangkan ilmu yang sepatutnya mereka terima untuk menyuluh kehidupan mereka, mereka tidak kecap sama. Malang sungguh nasib mereka.

Hakikatnya, ramai anak-anak bangsa ku yang kurang tumpuan pada pelajaran. Ibu bapa mereka juga kurang memberikan rangsangan yang tepat serta motivasi yang diperlukan. Aku ingat arwah bapa ku dahulu. Dia perlu lakukan 3 pekerjaan untuk menampung adik-beradik ku yang semuanya sedang bersekolah. Bila aku tawarkan diri untuk berhenti dan bekerja dia katakan "Selagi abah ada tulang empat kerat, dan masih mampu bekerja, kalian tidak boleh berhenti bersekolah. Abah tak punya harta nak ditinggalkan. Tapi abah nak pastikan kalian semua mendapat pendidikan yang mencukupi." Itulah semangat orang tuaku yang hanya berpendidikan darjah enam.

No comments: