Saturday, September 29, 2007

17 Ramadhan/29 September 2007

Menyingkap sejarah, 17 Ramadhan adalah hari berlakunya perang Badar. Perang yang menentukan kalah menangnya umat Islam. Perang pertama yang diizinkan oleh Allah s.w.t. Dalam sejarah Islam, banyak berlaku peperangan - samada untuk mempertahankan diri atau menyebarkan risalah dakwah Islamiah. Tiada peperangan yang bermotifkan keuntungan ekonomi, merampas kebebasan orang lain, atau memaksa orang mengiktiraf kekuasan sesuatu bangsa.

Perang Badar mempunyai nilai sejarah yang sangat penting dan tinggi bagi semua umat Islam untuk dihayati. Seharusnya, semua orang membaca serta mengkaji serta mendalami. Banyak perspektif yang berbeza yang telah ditulis oleh berbagai pehak.

Pada ku perang Badar punya nilai sentimen yang sangat tinggi. Setiap kali membaca, air mataku akan mengalir. Aku dapat rasakan betapa besarnya pengorbanan Rasulullah s.a.w dan para sahabat ketika itu. Setiap kali, semangat ku akan dikobarkan untuk meneruskan usaha walau bagaimana besar sekali pun cabaran yang perlu dihadapi. Aku merasa bersyukur kerana kejayaan perang Badar lah yang membolehkan aku mengenal Islam dan merasakan kenikmatan hidup di bawah lindungan Allah s.w.t.

Semoga anda semua dapat menghayati sama.

No comments: