Tuesday, September 25, 2007

Kongsi Matlamat Ku

Tahun ini aku mengalami banyak frustration. Semakin usia meningkat dewasa, pesepsi ku menjadi lebih kritikal. Aku seolah-olah dikejutkan oleh persekitaranku. Aku merasa seperti baru bangun dari mimpi yang panjang. Perkara-perkara yang selama ini sekadar menjadi keprihatinan, menjadi semakin menekan.

Aku seperti terpanggil untuk melakukan sesuatu. Aku seperti dicabar untuk membetulkan keadaan dan bukan saja jadi pemerhati atau pengkritik kedai kopi. Mulanya, aku cuba lawan juga semangat ku ini. Siapalah aku? Apakah yang aku ada yang memberi aku licence untuk menegur? Siapalah yang sudi nak dengar komen-komen ku?

Tapi makin aku cuba tekan, makin meluap-luap keinginanku. Aku mencari-cari ruang untuk melegakan frustrasi ku. Aku mencari-cari alasan mengapa aku mesti buang masa dan tenaga ku memikirkan isu-isu yang sudah sekian lama membelenggu masyarakat ku? Sedangkan jadual hidup ku sudah cukup sibuk.

Aku mohon pada Allah s.w.t jawapan. Doa demi doa aku himpukan padaNya. Aku tidak mahu jadi seorang hiprokrit, munafiq, riak atau bongkak. Akhirnya, aku mendapat jawapan yang aku cari. Jawapan yang memberi aku sebab untuk meneruskan perjuangan hidupku.

Aku sayangkan bangsaku. Aku sayangkan saudara seIslam ku. Aku sayang pada remaja-remaja Islam. Aku sayang pada wanita-wanita Islam. Aku sayang pada kaum lelaki Islam. Aku sayang pada semua oang yang sebangsa dan seagama dengan ku. Setiap hari, aku mohon Allah s.w.t lindungi mereka semua. Aku tidak pernah lupa mendoakan orang Islam di Palestine, Iraq, Afghanistan, Thailand, Filipina, Malaysia, Indonesia dan seluruh dunia Khusus buat orang-orang Islam di Singapura aku tambahkan doa supaya Allah kembalikan perasaan malu kepada wanita-wanitanya dan rasa tanggung-jawab kepada lelaki-lelakinya. Aku tidak pernah lupa berdoa untuk mereka walau bagaimana sibuk sekali pun aku.

Untuk membuktikan kasihku pada mereka, aku mencari-cari di Internet domain-domain orang Melayu dan Islam. Aku membaca isi kandungan yang terdapat. Aku teliti minda mereka dan perkara-perkara yang boleh aku jadaikan titik pertemuan dengan mereka.

Aku masuk jadi ahli beberapa forum. Selepas beberapa forum aku cuba, aku kembali frust. Aku tidak jumpa satu forum pun yang boleh jadi gelanggang ku. Akhirnya, aku buat keputusan mencipta blog ku sendiri.

Inilah blog ku. Muga-muga anda terjumpa dan membaca. Aku yakin, jika aku ikhlas, Allah akan datangkan orang-orang yang ikhlas juga untuk membaca tulisanku.

Aku akan cuba luangkan masa untuk blogku, dengan izin Allah. Aku akan jadikan wadah buat aku meluahkan frustrasi ku disamping meluahkan kasih sayang ku. Aku juga akan berkongsi ilmu-ilmu yang selama ini aku perolehi dari berbagai sumber. Yang paling penting, supaya Allah bantu aku menjadikan blog ini wasilah untuk membawa perubahan minda orang-orang yang aku kasihi.

No comments: