Sunday, December 2, 2007

Keliru Ilmu

Sudah sebulan aku tidak menulis. Bukan tiada masa. Tapi kerana asyik membaca buku-buku baru. Selain itu, aku telah ditawarkan untuk membantu dalam projek e-pendidikan. Perlulah aku bagi masa.

Aku punya banyak sebab untuk rasa bersyukur ke hadrat Allah s.w.t. Selain aku dizinkan melibatkan diri dalam semua kegiatan yang aku minati, aku juga diketemukan dengan orang-orang yang cintakan ilmu. Dari mereka, aku belajar membersihkan sampah sarap dalam minda ku.. Aku sangat berterimakasih kepada Ustaz Hussein, Prof Wan, Prof Naquib, Cikgu Abdullah, Ust Futhul Rahman dan banyak lagi penulis-penulis buku yang telah membuka minda ku.



Ust Hussein, guru yang membimbing ilmu makrifatullah. Sering kali idea yang dilontarkan mencabar logik ku. Banyak kali juga aku dibelenggu kebingungan dan perasaan ingin berontak. Dua bulan lepas aku menghadapi gelora minda yang sangat hebat. Ini kerana aku tidak dapat melogikkan apa yang telah Ust Hussein sampaikan. Aku frust. Aku keliru. Aku binggung. Kebetulan dalam bulan Ramadhan. Aku tidak tahu pada siapa ingin ku ajukan serta bincangkan sebab apa yang disampaikan oleh Ust Hussien tidak pernah aku dengar dari sesiapa, baca di mana-mana atau belajar dari mana-mana guru.

Sebagai seorang yang dilatih menggunakan logik sepenuhnya, itulah ujian yang sangat berat buat ku. Saban hari aku mohon Allah beri aku faham. Saban waktu aku merintih mohon Allah beri aku ilham dan tambahkan ilmuku supaya aku dapat menerima. Naluri ku tidak dapat menolak hanya minda ku yang tidak mampu menerima. Aku jadi seperti zombie. Aku jauhkan diri dari semua orang termasuk teman-teman dan keluarga. Aku masuk ke Gua Hira. Aku berserah. Air mata jangan cakap lagi. Setiap solat menitis macam air hujun. Tiada siapa yang mampu faham perasaan ku ketika itu. Seperti yang diajarkan oleh Ust H aku perlu sabar dan tunggu. Aku matikan diri.

Secara sedikit demi sedikit aku diberi kefahaman. Allah datangkan bantuan dalam bentuk yang tidak aku duga dan sangkakan. Bahkan bila aku fikirkan, rasanya tidak mampu aku mengucapkan kesyukuran ku pada Allah yang Maha Mendengar lagi Maha Penyayang. Biarlah ini menjadi rahsia ku. Tidak wajar aku berkongsi tentang perkara ini.

Jiwa ku kembali tenang. Ku rasakan kebahgiaan yang tidak dapat aku gambarkan. Semoga ianya berkekalan. Aku berkongsi sekadar untuk memberi semangat kepada mereka yang sedang melalui jalan yang sama. Terima kasih kepada Allah s.w.t yang telah menghilangkan kekeliruan.

Semua ilmu yang telah aku belajar dalam kelas makrifah sedang aku aku susun semula. Aku sedang mengkaji dan meniliti bahan-bahan serta rujukan dari luar buat menguatkan hujjah-hujjah secara ilmiah. Aku tahu Allah tidak menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. Setiap pengalaman yang dilalui mempunyai hikmahnya tersendiri.

Melalui Prof Wan dan Prof Naquib, aku belajar membetulkan konsep ilmu-ilmu lain seperti ilmu pendidikan dan sains. Aku sering berbincang dengan Prof Wan melalui email untuk mendapatkan kepastian tentang konsep-konsep yang telah aku pelajari sebelumnya dan yang telah mencorak minda ku sebelumnya. Alhamdulillah, aku dapat mengesan banyak kekeliruan yang memenuhi minda ku selama ini. Berlaku banyak campur aduk ilmu yang benar dengan ilmu yang sengaja dikelirukan oleh golongan-golongan barat. Aku sedang belajar mengenal dan meletakkannya di tempat yang tepat. Rasanya, tersangat jauh perjalanan yang perlu aku tempuhi untuk menjadi orang yang berilmu.

Melaui Ust Fathul Rahman, aku belajar tentang asas-asas syariat Islam yang benar. Aku belajar usul fiqh dan qawaid fiqqhiah yang menjelaskan tentang kedudukan sesuatu hukum dalam Islam. Baru ku sedar betapa jahilnya aku tentang agama ku sendiri.

No comments: