Monday, August 24, 2009

Ramadhan Kembali

Entah mengapa tiba-tiba aku ingin menulis di blog ku ini. meninjau kembali, tulisan terakhir ku juga dalam bulan Ramadhan. Mungkin setiap Ramadhan aku perlu membuat penilaian semula. Menyiapkan buku rekod ku sendiri untuk menilai apa yang berlaku dari Ramadhan lepas hingga kini.

Ramadhan tahun lepas jatuh dalam bulan Oct. Dari bulan itu hingga kini, bulan August tahun 2009.

Yang paling aku hargai ialah pertemuan dengan Prof Syed Naquib Al-Attas yang datang ke Spura pada 5 & 6 November 2008. Pertemuan yang sangat tidak disangka-sangka. Kebetulan dalam bulan Ramadhan, aku telah bermimpi dua malam berturt-turut bertemu Prof Naquib. Bila aku cerita dengan teman baik ku, beliau nyatakan aku akan bertemu Prof Naquib. Aku jawab, aku tidak pasti bagaiamana kerana Prof N sudah tidak lagi memberikan kuliah secara umum.

Alhamdulillah, melalui emel yang aku kirimkan kepada pengarah sekolah ku, Cikgu Abdullah, telah mendapat response dari Prof N. Bila Cikgu A menalipon ku untuk memberitahu, aku terpekik kegembiraan. Aku sungguh-sungguh tidak sangka Prof N sudi datang untuk memberi kuliah. Bahkan, Cikgu A sendiri hampir tidak percaya. Dipendekkan cerita, aku amat bersyukur Allah kabulkan doa ku. Kini, gambar yang aku amblil bersama Prof Naquib, adik ku serta sahabat baik ku, menjadi wallpaper laptop ku. Setiap kali aku "on" wajah Prof N yang akan aku lihat dahulu. Melihatnya, memberi inspirasi setiap kali.

Sempena ulang-tahun kelahiran ku, yang 3 hari dengan ulantahun kematian abang ku dan 6 hari ulangtahun kelahirannya, aku mengalami depression. mulanya aku tidak sedar. aku tidak berkongsi dengan sesiapa. hanya lepas seminggu selepas ada "trigger" baru aku mengalami "full-blown" depression yang mengambil masa sehingga 3 minggu lamanya. Rupaya, aku belum dapat "grief" sepenuhnya sebelumnya. Sebelumnya, aku menyambut hari lahirnya. Aku menjadi sangat sensitif sehingga aku asyik menangis. Aku tidak dapat berfungsi seperti biasa.

Aku amat berterima kasih kerana ketika itu, mentor ku memberikan sokongan penuh. hampir stiap hari beliau melayan emel ku dan memberi sokongan. beliau cuba memujukku dan berjenaka untuk membantu. aku sangat hargai sokongan yang diberikan. bahkan, beliau sendiri perlu menerima segala "nonsense" ku dengan sabar. beliau turut jadi "mangsa" kerana aku tidak dapat berfikir dengan rational. Lepas tiga minggu baru aku sembuh sepenuhnya dan dapat menjalankan aktiviti seperti biasa.

Sepanjang tahun aku amat bersyukur kerana tulisan-tulisan ku diakhbar terus disiarkan. hampir setiap bulan. Aku juga aktif menulis dan memberi pandangan ke forum online bagi para pelajar peringkat tinggi. Alhamdulillah, dapat juga perhatian.

Teman baik ku yang telah ku kenali selama 10 tahun, yang sebelumnya "memutuskan" hubungan kembali menghubungiku. Bagaimana pun, aku semakin sedar yang aku semkain suka bersendirian. Aku semakin kurang bersosial. Aku selesa sekadar untuk berperap di rumah, membaca, berfikir dan mengkaji. Ramai teman-teman ku sudah menjauhkan diri gara-gara sikap ku.

Aku menerima kritikan dari berbagai pihak kerana tulisan ku. Mulanya aku agak terjejas tapi lama kelamaan aku jadi season dan kini sudah tidak berapa peduli melainkan dari orang2 yang aku rasa penting saja.

Bulan Jun, perlu membuat dua keputusan penting yang menjejas kehidupan ku. Mulanya, aku agak bimbang dengan kesannya. Alhamdulillah, ALlah memudahkan segala urusan. Bulan Julai aku telah melakukan satu lagi amalan zikirku yang pernah aku amalkan 5 tahun dulu ketika aku berhadapan dengan permasalahan yang berat. Aku bersyukur kerana Allah telah melepaskan aku dari bebanan masalah yang berat tersebut menjadikan hidup ku lebih tenang. Aku kini telah dapat melepaskan sepenuhnya kehidupan lamaku, kenangan-kenangan lama.

Aku semakin kerap mendapat mimpi-mimpi yang terbukti benar. Ada mimpi yang perlu aku takwil, ada yang tidak. Setakat ini, hampir semua menjadi kenyataan dalam masa yang pendek. tidak seperti dahulu, yang adakalanya mengambil masa yang agak lama sehingga aku telah lupakan.

Hubungan ku dengan mentor menjadi tidak menentu. AKu tidak pasti apakah kesilapan yang telah aku lakukan. Dari response yang aku terima darinya, seolah-olah membayangkan aku tidak dapat lagi meneruskan hubungan mentorship ku kerana beberapa sebab yang aku sendiri tidak jelas.

Aku redha menerima kerana aku sedar ALlah tahu apa yang baik buat ku. Walalupun sedih, kerana merasa masih memerlukan bimbingan, aku sedar aku tidak boleh tamak. Mentor ku amat diperlukan untuk membimbing pelajar-pelajar lain yang lebih memerlukan. mungkin aku mengambil masanya terlalu banyak sedangkan dia sentiasa dalam kesibukan. Apa pun, aku bersyukur ke hadrat Allah s.w.t yang telah mengizinkan aku memperoleh bimbingan darinya. Aku mohon Allah s.w.t membalas segala kebaikannya dan dipermudahkan segala urusannya.

Kini aku perlu belajar bersendirian. kali ini agak berbeza, kerana tanpa guru, tanpa abg, tanpa teman2. Aku perlu melaluinya. Aku letakkan segala pergantungan ku pada Allah s.w.t. Cukuplah Allah sebagai wakil ku.

Aku akan melakukan umrah akhir Ramadhan, Insya Allah. Setelah menunggu selama 13 tahun, VISA ku telah diluluskan. dengan itu, aku akan dapat menziarahi Kaabah dan maqam Rasul s.a.w. dalam bulan ini nanti. Aku sangat rindu untuk ke sana. Mentelah aku akan sambut 10 malam terakhir Ramadhan (mudah2ah aku dapat malam lailatur qadar), ulangtahun kelahiran ku pada 19 Ramadhan dan Idilfitri di sana. Aku ke sana sendirian tanpa mahram dan keluarga.

Aku rasa tahun ini ada suatu yang istimewa. Utahun kelahiran ku iaitu 19 Ramadhan, jatuh pada 9 hari Sept (bulan 9) tahun 2009. Kebetulan bulan Ramadhan bulan ke 9 dalam kalendar Islam.

Walaupun tahun ini aku mengalami beberapa kekecewaan, tapi aku berharap sekembalinya aku dari umrah, aku dapat mengembalikan semangat ku. Banyak yang ingin aku pohonkan kepada Allah. banyak hajat2 ku yang ingin aku luahkan padaNya. Aku ingin menumpukan kehidupanku hanya untukNya.

No comments: